ترومبولی در بارداری

ترومبوآمپولی عبارتست از لخته شدن غیرطبیعی خون در رگ و کنده شدن لخته و حرکت آن به طرف ارگان های دیگر که سبب بارداری و دوره پس از زایمان یکی از عوامل شناخته شده برای ترومبوآمبولی ست. در این دورا احتمال ترومبوآمبولی 4 تا 50 برابر میشود.
احتمال ترومبوآمبولی از سه ماه اول شروع و در طی زایمان به حداکثر میرسد. تمام زنان باردار در طی بارداری و موقع بستری در بیمارستان و قبل از بارداری باید از نظر احتمال ترومبو امتیازدهی شوند.
علائم ترومبولیت که شامل درد - تورم - حساسیت رحمی - ورم یکطرفه پاها می باشد که باید بیماران با دیدن آن ها بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.تحرم و مصرف مایعات فراوان جلوی لخته شدن خون را میگیرد. در صورتیکه پزشک تشخیص دهد فردی در خطر ترومبوآمبولی است برای وب آمپول هپارین یا سلکسان تزریقی میدهد. زنانی که در طی بارداری از این داروهای ضد انعقاد مصرف میکنند باید تا 6 هفته بعد از زایمان مصرف آنرا ادامه دهد. استفراغ شدید بارداری و استراحت طولانی زن حامله را در معرض خطر ترومبوآملوی قرار میدهد. در مسافرتهای طولانی بیشتر از 4 ساعت حتماً باید جوراب واریس پوشیده شود و هر 2 ساعت یکبار از اتومبیل پیاده و کمی راه بروید.
اگر مادری داروی ضد انعقاد مصرف میکند به محض شروع درد زایمان با خونریزی دوز بعدی دارو را تزریق نکند. از مصرف همزمان داروهای ضد انعقاد خودداری نمایید.
مسواک نرم بزنید و از فعالیت های منجر به آسیب خودداری نمایید.
در صورت جراحی یا دندانپزشکی به پزشک در مورد مصرف داروی ضد انعقاد اطلاع دهید.
در صورت بروز کبودی و خونریزی سریع به پزشک مراجعه کنید.

دکتر مهری نصیری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازائی ، میکرو ، IVF ، هیستروسکوپی و لاپاراسکوپی بورد تخصصی از دانشگاه تهران. در سال 1373 از دانشگاه علوم پزشکی مشهد فارغ التحصیل شدند و تا سال 1375 مشغول گذراندن طرح پزشکی عمومی در شهر ماهنشان زنجان و مسئول درمانگاه آن شهر بوده اند. بیشتر بخوانید...

ساعات کاری کلینیک

• شنبه 15:00 عصر - 21:00 شب